نظریۀ اصالت جنگ یا صلح از دیدگاه اباضیه
نویسنده
چکیده مقاله:
اباضیه بهسبب انتساب به خوارج به جنگافروزی و خشونت متهم بوده و از اینرو کوشیده است تا این اتهام را از خود دور کند. در بین علمای اباضی در خصوص اساس رابطه با غیرمسلمانان دو نظریه وجود دارد: یکی اساس رابطه را در ابتدای جنگ میداند و دیگری اساس رابطه را بر صلح و دوستی پایهریزی کرده است و جنگ را فقط برای دفاع جایز میداند. اباضیه در ابتدا دیدگاه اول را قبول داشتند، ولی با بازسازی و تجدید بنای خود، به نظریۀ دوم گرایش پیدا کردند. دیدگاه دوم مورد قبول اباضیان معاصر است و میگویند که اسلام دین صلح است. اباضیه متقدم نسبت به مسلمانان مخالف مذهب خود بهویژه شیعیان نگاه تند، افراطی و انحصارگرایانه داشتهاند، ولی مهم این است که علمای معاصر اباضیه از این نگاه صرفنظر کردهاند و مسلمانان غیراباضی را مسلمان میدانند، به خون و اموال آنان احترام و میگذارند و سرزمین آنها را سرزمین توحید میدانند. این مقاله با رویکرد توصیفی - تحلیلی و با روش کتابخانهای به تغییر دیدگاه اباضیه از اصل اولی جنگ، به اصل اولی صلح در رویکرد اباضیه با غیرمسلمانان و مسلمان مخالف خود و بهویژه شیعه میپردازد..
منابع مشابه
اسلام، اصالت جنگ یا اصالت صلح؟
جنگ و صلح دو وضعیّت کاملاً متمایز از یکدیگرند که بر هرکدام آثار خاص و قواعد حقوقی ویژهای مترتّب است و پیشینهای به اندازة تاریخ بشریّت دارند. حکومتهای اسلامی در دوران تأسیس و استقرار کامل اسلام، با حکومتهای سایر ادیان و ملل غیرمسلمان، روابط سیاسی ـ حقوقی برقرار کرده و ارتباطات دیپلماتیک داشتهاند. سؤال اصلی این نوشتار این است که آیا در روابط کشورهای اسلامی با ملل...
متن کاملاسلام، اصالت جنگ یا اصالت صلح؟
جنگ و صلح دو وضعیّت کاملاً متمایز از یکدیگرند که بر هرکدام آثار خاص و قواعد حقوقی ویژه ای مترتّب است و پیشینه ای به اندازه تاریخ بشریّت دارند. حکومتهای اسلامی در دوران تأسیس و استقرار کامل اسلام ، با حکومتهای سایر ادیان و ملل غیرمسلمان ، روابط سیاسی ـ حقوقی برقرار کرده و ارتباطات دیپلماتیک داشته اند. سؤال اصلی این نوشتار این است که آیا در روابط کشورهای اسلامی با ملل غیرمسلمان ، اصل اولیه ، جنگ است ...
متن کاملاصالت جنگ یا صلح از منظر دین با تأکید بر آیات قرآن کریم
این نوشتار در پی یافتن پاسخ این سؤال است که دین اسلام، در روابط مسلمانان با دیگر انسانها، کدامیک از گزینههای جنگ و صلح را «اصل اولی» میداند. شمار فراوانی از عالمان دین به اصالت جنگ و، در مقابل، دستهای دیگر، که شمارشان کمتر است، به اصالت صلح باور دارند. نگارندگان این سطور با در پیش گرفتن روش مطالعة کتابخانهای و بازخوانی آیات و روایات جنگ و صلح و، همچنین، بررسی استدلالهای مطرح فقیهان و مفس...
متن کاملجنگ و صلح از دیدگاه قرآن
قرآن کریم پاسخ های خود را به سئوالات فراروی نظریه های اجتماعی و سیاسی در مجموعه ای از آیات به ظاهر متفرق ارائه کرده است. تفسیر موضوعی قرآن کریم در دوران معاصر به کشف این پاسخ ها و تبیین نظریه های قرآنی در عرصه های مختلف اعتقادی و اجتماعی می پردازد. یکی از این سئوالات که در عرصه علوم و مکاتب سیاسی مطرح شده است درباره روابط دولت اسلامی با دولت های غیر اسلامی است. سؤالی که در این زمینه مطرح است آ...
متن کاملنظریۀ معماریِ اسلامی یا نظریۀ اسلامیِ معماری: نقدی بر اصالت اسلامی رویکردهای نظری و عملی در دوران معاصر
This paper is to search for the cause of vagueness in distinguishing Islamic from non-Islamic among archi­tectural artifacts of the time in Islamic countries. It is not restricted to non-religious buildings but the main problem emerges when designers or theorists make Islamic claims on a work of architecture. Here, to pur­sue the causes of this fact, two main subjects are ex­plored:...
متن کاملاصالت فرد یا جامعه از منظر شریعتی
همه جامعهشناسان به نوعی با دو مفهوم اصالت فرد و جامعه یا ساختار اجتماعی و کنش انسانی درگیرند. بر این اساس هریک با برقراری ارتباط میان این دو مفهوم، به برتری یکی بر دیگری توجه میکنند یا رابطه ای را میان این دو مفهوم برقرار میسازند. شریعتی به عنوان متفکری مسلمان، متأثر از تعلیمات اسلامی بوده و فضای فرهنگ اسلامی و مذهب شیعه تأثیرات عمیقی بر شیوه تفکر او به جا گذاشته است. او در هیچیک از موضوعات...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 3
صفحات 429- 446
تاریخ انتشار 2020-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023